11/8-2021 Rådsmøde i Udviklingsrådet Helle Øst
Ordinær Rådsmøde
BEMÆRK: Referatet er ikke endeligt godkendt
Mødet bliver afholdt i Fåborghus kl. 18.00, onsdag den 11. august 2021
Har du forslag, spørgsmål og kommentarer til referatet er du meget velkommen til at henvende dig til Formand Claus Jeppesen tlf. 20 29 59 55 / claus@vestland.dk
Indkaldte mødedeltagere:
AGERBÆK: Ulla Sundvang, Jonna Buch Andersen
STARUP: Lars Bo, Mikkel Ottosen
ÅRRE: Jørn S. Pedersen, Nana Larsen
FÅBORG: Jørgen Madsen, Jan Skovbjerg
HJORTKÆR: Ingrid Sand Simonsen
VRENDERUP: Claus Jeppesen
Fraværende:
Referent:
Ingrid Sand Simonsen
1) Godkendelse af referatet fra:
REFERAT:
Godkendt
2) Godkendelse af dagsordenen.
REFERAT:
Godkendt
3) Ny Rådsmedlem fra Årre
Rådsmedlem Jonna Kvist, Årre har efter ca. 3 år i Udviklingsrådet Helle Øst valgt at træde af pr. 1/7-2021.
Hun afløses af Nana Larsen, Årre, der overtager Jonnas post som Rådsmedlem.
Udviklingsrådet består fortsat af 10 Rådsmedlemmer ud af 11 pladser
Det betyder, at der er fortsat en ledig post som Agerbæk skal besætte.
a) Til orientering: Præsentation af Nana Larsen
b) Til beslutning: Erkendtlighed til Jonna Kvist i følge URs gavepolitik https://helleoest.dk/menu/om
REFERAT:
Nana Larsen præsenterede sig for os.
Interesser: Børn og unge. Det øvrige råd præsenterede sig for Nana.
Jonna Kvist har ønsket at udtræde af rådet.
Vi takker hende for indsatsen og sender en erkendtlighed.
Jørgen sørger for det.
4) Udviklingsrådets budgetopfølgning
Kassereren fremlægger de seneste nøgletal. Bank Saldo. Større indtægter og udgifter siden sidst.
Til orientering
Budgetopfølgning | Udgifter pr. 11/8-2021 |
Budget 2020 |
Restbudget |
Møder | 2.533 | 20.000 | 17.468 |
Kontingenter, kontorhold | 3.334 | 9.000 | 5.667 |
PowerTower | 2.533 | 25.000 | 22.468 |
Gaver | 0 | 2.000 | 2.000 |
Kørsel | 774 | 6.000 | 5.226 |
Marketing (pavillon) | 0 | 8.000 | 8.000 |
Gebyr og andet | 150 | 1.000 | 850 |
I ALT | 9.324 |
71.000 | 61.678 |
Kassebeholdning | Beløb |
Kassebeholdning d.d. | 157.661 |
Årlig tilskud fra Varde Kommune på 61.000 kr. (er modtaget) | |
-Restbudget | -61.678 |
Kassebeholdning 31/12-2021 | 94.563 |
REFERAT:
Jørgen gennemgik posterne.
Det blev bemærket, at der evt.er en tastefejl vedr. møder og Power Tower.
Taget til efterretning.
5) Opgave- og arbejdsplanlægning
Vi holder status over opgaverne og arbejdet i Udviklingsrådet og de forskellige udvalg.
Herunder arbejdet med den "Fælles Udviklingsstrategi for Helle Øst".
- Der kan være ny opgaver, der ønskes optaget på dagsorden.
- Nogle gamle uafsluttede opgaver, som ønskes genoplivet.
- Andre opgaver kan være blevet uaktuelle eller virke uoverkommelig på nuværende tidspunkt. Disse opgaver kan udgå fra dagsordenen eller sættes på pause.
Til beslutning: Hvilke opgaver er der engagement og arbejdskræfter til i den kommende tid?
REFERAT:
Hvad har vi fået udrettet i den sidste periode?
Vi drøftede det også, hvilke ideer vi har haft på bordet, hvilke projekter der er sat i værk.
Hvad gør vi fremover? Vi skal have andre med til at løse opgaverne og
lægge kræfter i det sammen med rådets medlemmer.
Hvilke opgaver har vi fremover:
Møde med politikerne (de der stiller op til valget).
Nye forslag:
Integration som et nyt emne/projekt
Fælles ide til udførelse ( "tårnet" )
Fremadrettet ønsker Claus, at de enkelte medlemmer kommer med punkter til dagsordenen og
på den måde er med til at bestemme dagsordenen.
Beslutning:
På næste møde kommer de enkelte "udvalgsformænd" med en opsamling af gode ideer
fra de forskellige områder.
Det med tanke for at fuldføre udarbejdelsen af den "Fælles strategiplan" for Helle Øst.
6) Kommunalvalg 2021 og politiske møder
Vi nærmer os kommunalvalget til november.
Det er vigtigt at vi får valgt nogle lokale politikere, der kan repræsenterer vores område i Varde Byråd.
Og det er yderst vigtigt, at vi som udviklingsråd får et godt og forstående samarbejde med de valgte politikere. At vi sammen kan trække lokalsamfundsudviklingen i den samme retning som vores foreninger og råd ønsker.
Det kræver kendskab til hinanden, kommunikation, debat.
Ved sidste møde blev følgende besluttet:
De lokale kandidater inviteres til internt møde med udviklingsrådet Helle Øst.
En måned før valget inviteres til møde i Helle hallen.
Det afholdes som et offentligt arrangement i starten af efteråret, hvor en person fra hvert parti deltager i panelet.
Lars vil finde ud af, hvem der er kandidater i de forskellige partier inden august.
Til beslutning: Møder og offentlige politiske debatter med alle opstillede kandidater til kommunalvalget 2021
REFERAT:
Lars har undersøgt, at efter d. 28. sept. skulle alle opstillingslister være klar.
Politisk netværksgruppe:
Der skal planlægges et møde med de opstillede kandidater og udviklingsrådet.
Formålet er at pleje netværket og samarbejdet mellem vores folkevalgte og udviklingsrådet.
Deltagerne er de opstillede lokale kandidater fra Helle Østs område.
Valgmøde i Helle Hallen:
Ved afstemning med 5 for og 3 imod blev det vedtaget at afholde et stort valgmøde i Helle Hallen.
Ved mødet bliver der et panel med 1 kandidat fra hvert parti, som opstiller.
Det tilsigtes, at kandidaten til panelet er en lokal kandidat fra Helle Øst.
Er dette ikke muligt må den enkelte partiforening sende den kandidat, de mener har
mest tilknytning til Helle Øst.
Formålet er at lave en borgerinddragende aktivitet, der fremmer kendskabet til vores folkevalgte og
lokale kandidater. Det med fokus på de projekter og sager som udviklingsrådet, borgerforeningerne og
det øvrige lokalsamfund har på dagsordenen for at fremme den lokale udvikling og samarbejde i
Helle Øst og Varde Kommune.
Planlægning:
Claus planlægger datoforslag evt. omkring d. 6. oktober og sidste møde omkring uge 44.
7) Fælles Strategiplan for Helle Øst, - status og det videre forløb
Ved sidste møde blev der i referatet skrevet bl.a.:
Vi blev enige om, at de enkelte tovholdere til næste møde udvælger 3 opgaver (ting) + måske overblik over mulige ressourcer, der er til rådighed.
Claus skriver et notat, hvori der er lagt forskellige noter vedr. de forskellige emner.
Dette notat bl.a. til brug for de forskellige tovholdere m. fl.
Vi magter ikke det hele. Vi tager et skridt ad gangen.
Tidsplan:
Vi ønsker, at planen skal være færdig til fremlæggelse på årsmødet i april 2021.
Tovholdere:
1. Jonna Buch Andersen
2. Claus Jeppesen
3. Jørgen Madsen
4. Jan Skovbjerg
5. Ingrid Sand Simonsen
Prioritering af forslag til indsatsområder:
- a) BOSÆTNING: Kommunens nye bosætningsstrategi, fælles markedsføring, boliger, grunde, velkomstambassadører....
b) SKOLE OG INSTITUTIONER: Medspiller og inddragelse i lokalsamfundet, betydning for bosætning....
c) INTEGRATION: Danskundervisning til østeuropæer, forhindring / inddragelse af parallelsamfund.... - SYNLIGGØRELSE OG MARKEDSFØRING: RUBAN, sociale medier, lokalblade, aviser, radio, podcast....
- ERHVERVSFREMME: Butikker , arbejdspladser, PowerTover Helle, iværksætterhjælp, kurser, netværksgrupper....
- FREMKOMMELIGHED OG INFRASTRUKTUR: Tingvejen, cykelstier, offentlig trafik, Go More (fælles biler)....
- a) FORENINGS-, IDRÆTS- OG FRITIDSLIV:...
b) KUNST OG KULTUR: Samarbejde om kunst og kultur og diverse udstillinger vedr. kunst og kultur....
Arbejdsmetoder m.m.:
UR Helle Øst's opgave er at være tovholder på projektet som helhed og finde tovholder og drivere til de enkelte indsatsområder og udvalg.
Borgerforeningerne og Agerbæk udvikling har til opgave, at finde deltagere som kan indgå i de forskellige indsatsområder og udvalg.
Vedhæftet bilag:
FORSLAG: Procesforløb Fælles Strategiplan 3. Note: Metode for landsbyklynger 2. Note: Landsbyudvikling der virker Blomstrende Landsbyer Program Sammenskrevet Baggrundsviden til Fælles Strategiplan Strategiplan Blåbjerg Fuld version
Udvalgsoversigt pr. 8. oktober 2020
Til beslutning: Det videre forløb for Fælles Strategiplan
REFERAT:
Se bemærkningen under pkt. 5 vedr. opgave til næste møde.
8) Planlægning af Årsmødet 2021
Den 8/4-2021 besluttede vi at udsætte årsmødet til det kan afholdes fysisk indendørs. Det er nu muligt og Årsmødet skal afholdes snarest.
Forslag til Årsmødet:
Tekst i parentes blev brugt ved sidste Årsmøde.
- Indhold og form på Årsmødet. Eventuelt med oplægsholder (Efter vedtægterne. Se vedtægter her)
- Forplejning (Stjerneskud)
- Sted (Helle Hallen)
- Tid (18.30)
- Valg af dirigent (Agerbæk fik opgaven med at finde en dirigent. Poul Rosendahl blev valgt)
- Referent (Ingrid S. Simonsen)
- Aflæggelse af beretning om rådets virke i det forløbne år (Claus udsender i god tid forslag til rådets godkendelse)
- Fremlæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse (Jørgen)
- Fremlæggelse og godkendelse af budget for det kommende år (Jørgen)
- Valg af revisor (Henning Jørgensen)
- Valg af revisorsuppleant (Keld Jacobsen)
- Annoncering (Der kan annonceres gratis på kommunens side i Ugeavisen. Hertil Facebook, Ruban og borgerforeningernes hjemmesider)
- Erkendtligheder
Til beslutning: Ovennævnte forslag
REFERAT:
Årsmødet afholdes samme aften som mødet med de politiske kandidater (Politisk Netværksgruppe)
Nedenstående punkter planlægges ved kommende møde i Udviklingsrådet:
1) Indhold og form:
Eventuel forslag til evt. oplægsholder:
2) Forplejning:
3) Sted:
4) Tid:
5) Valg af dirigent:
6) Valg af referent:
7) Beretning:
8) Regnskabsfremlæggelse:
9) Budget godkendelse:
10) Valg af revisor:
11) Valg af revisorsuppleant:
10) Annoncering:
11) Erkendtligheder:
ORIENTERINGSPUNKTER...
9) Orientering fra: Repræsentationer og Udviklingsrådets egne Udvalg
c) Kultur- og Kirkeudvalg: Tovholder Ingrid Sand Simonsen
REFERAT:
Ingrid indkalder til et møde med repræsentanter fra de forskellige borgerforeninger,
erhvervsudvalg m. fl. i Helle Øst`s område.
Mødet afholdes i Starup d. 30. aug.
Mødet fortsatte herfra til punkt 11...
Nedenstående punkter vil blive genoptaget ved næste møde
a) Formand: Claus Jeppesen:
REFERAT:
Intet
b) FUR (Fælles Udviklingsrådet): Medlem Claus Jeppesen
- De væsentligste punkter
Referater fra tidligere møder på FUR’s hjemmeside: https://fur.udviklingsraad.dk/menu/moeder
Foreløbig dagsorden, i ikke-prioriteret rækkefølge:
- XXXX
REFERAT:
Intet
d) Erhvervsudvalg: Erhvervsambassadør Jørgen Madsen
PowerTower Helle - Erhvervsambassadøren fremlægger sidste nyt om PowerTower Helle
Powerboer:
-
Netværk og iværksætterkursus:
-
Facadeskilte til Powerboer
Følgende er ved at få produceret facadeskilte:
- Lindbjerg Ejendomshandel manger levering og montering af facadeskilt. Har udover selv købt et facadeskilt til montering på kontoret ud mod Hellevej
- PowerTower Starup, mangler afklaring af design og antal skilte
- Der laves muligvis også et skilt til det nye firma i Agerbæk
Gruppe for vækstpotentiale:
-
REFERAT:
Intet
e) Kommunikationsudvalg: Tovholder Claus Jeppesen
REFERAT:
Intet
f) Plan- og Teknikudvalg: Tovholder Jan Skovbjerg
Trafikgruppen arbejder for at forbedre de trafikale forhold på Tingvejen, specielt for de bløde trafikanter.
Tovholder og talsmand for trafikgruppen er Jan Skovbjerg:
REFERAT:
Intet
g) Turistudvalg: Tovholder Mikkel Ottosen
-
REFERAT:
Intet
h) Vi I Naturen Rådet: Medlem Mikkel Ottosen
REFERAT:
Intet
i) Fødevareudvalg: Tovholder Jørn S. Pedersen
Fødevareudvalgets fremtid overvejes.
REFERAT:
Intet
j) Børn- og Læringsudvalg: Tovholder SØGES! (midlertidig tovholder Jonna Kvist):
-
REFERAT:
Intet
k) Udviklings- og Samarbejdsudvalg: Tovholder Jonna Buch Andersen:
-
REFERAT:
Intet
l) Social-, Sundheds-, Arbejds- og Integrationsudvalg: Tovholder SØGES!
-
REFERAT:
Intet
10) Erfaringsudveksling: Bordet rundt og nyt fra byerne
Vrenderup:
Claus Jeppesen
-
REFERAT:
Hjortkær:
Ingrid Sand Simonsen
-
REFERAT:
Fåborg:
Jørgen Madsen
Jan Skovbjerg
-
REFERAT:
Starup/Tofterup:
Lars Bo
Mikkel Ottosen
-
REFERAT:
Årre:
Jørn S. Pedersen
Jonna Kvist
-
REFERAT:
Agerbæk:
Ulla Sundvang
Jonna Buch Andersen
Ubesat rådspost
Agerbæk Udvikling:
-
REFERAT:
Der er ikke modtaget orienteringer fra de forskellige områder.
11) Næste møde for Udviklingsrådet
Gennemgang af alle datoer for rådsmøder og arrangementer der vedrører Helle Øst.
- Torsdag, d. 19. august 2021, kl. 17.00 - 21.00: Forårsmøde med Byrådet
- Torsdag, d. 26 august 2021, kl. 18.00 - 21.00: Ordinær Rådsmøde i UR-Helle Øst
- Torsdag, d. 9. september 2021, kl. 17.00: FUR-møde i Årre
- Mandag, d. 29. november 2021, kl. 17.00: FUR-møde
Der er pt. ikke flere planlagte mødedatoer.
Til beslutning: Valg af datoer for rådsmøder og andre aktiviteter
REFERAT:
Taget til efterretning
12) Eventuelt
REFERAT:
Intet